Aktuality

 

 

Vím co jím

POHANKA


Je často užívanou surovinou ve zdravé výživě. Neobsahuje lepek, takže je na rozdíl od obilovin

vhodná pro osoby trpící celiakií. Je významným zdrojem rutinu, který léčí problémy s cévami, hemoroidy

i křečovými žilami. Vhodná je také pro psychicky a fyzicky namáhané osoby. Posiluje imunitu a využívá se

i při detoxikaci. Z pohledu makrobiotiky stahuje a vysušuje, proto se dopručuje konzumovat hlavně v zimě,

kdy prohřívá organismus.

 

 

BULGUR

Bulgur je označení pro předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici, která se používá jako součást pokrmů.

Vyrábí se tak, že se pšenice vypere, usuší, podrtí na menší kousky a síty roztřídí podle velikosti zlomků.

Bulgur je již předvařený, a to usnadňuje jeho další využití v kuchyni. Mnohdy ho stačí jen nechat nabobtnat

ve vodě a smíchat s dalšími ingrediencemi, bez následného tepelného zpracování. V české kuchyni se bulgur

používá do nádivek, karbanátků, polévek nebo jako příloha k masu. Bulgur je lehce stravitelný a má příznivé

nutriční složení, protože obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály.

 

 

JÁHLY

 

Jáhly jsou bezlepková potravinářská surovina, která je vyráběna loupáním prosa. Vznikají tak žluté kuličky

o průměru asi jeden milimetr. Používají se vařené v řadě tradičních českých pokrmů. Mají vysokou výživovou

hodnotu - obsahují minerální látky (draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek), vlákninu a vitamíny skupiny B.

Proso je náročné na pěstování (musí se často plít), proto byly jáhly ve středověku drahé a vařily se jako sváteční

jídlo a později je začala v kuchyních českých zemí nahrazovat rýže.

 

 


 

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode